شیوع ویروس کرونا ۷۰ درصد اصناف همدان را دچار خسارت ۱۰۰ درصدی کرده و بی‌سرانجام بودن وعده‌ها در حمایت از مشاغل آسیب‌دیده اصناف و بازاریان را به مرز ورشکستگی رسانده است.

تعطیلی بازار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر،  ویروس میکروسکوپی کرونا خسارات میلیاردی سنگینی را به پیکره و اجزای اقتصادی استان‌ همدان وارد کرده به‌طوری‌که تا سال‌ها اثر آن در مسائل اقتصادی و اجتماعی استان‌ همدان قابل‌لمس خواهد بود.

خسارت ویروس کرونا که از اسفند سال ۹۸ تاکنون اقتصاد و بازار همدان را فراگرفته هنوز هم ادامه دارد و بخشی از اصناف استان از اثرات سنگین این ویروس خطرناک تحت تأثیر قرارگرفته و تعطیل هستند.

اگرچه کشور همچنان درگیر شیوع این ویروس است و هنوز نمی‌توان محاسبه دقیقی از میزان خسارت‌های ناشی از پاندومی کرونا به دست آورد اما اصناف جز قشری محسوب می‌شوند که دچار بیشترین زیان اقتصادی شدند به‌طوری‌که اگر کمک‌های دولتی بیشتری به اصناف نرسد شمار زیادی از واحدهای صنفی از گردونه خارج‌شده و دیگر توان کار کردن نخواهند داشت.

باید برای صنعت هتلداری تدبیری اندیشیده شود

مدیرعامل یکی از هتل‌های همدان نیز بیان کرد: این روزها هتل‌های همدان خالی از مسافر است، خسارت‌های میلیاردی متحمل شده‌ایم.

حمید دینی در خصوص وضعیت هتل‌های همدان در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، عنوان کرد: متأسفانه با شیوع این بیماری در کشور، تمام تورهای مسافرتی، مجالس و عروسی‌ها لغو شده‌اند و به دنبال محدودیت‌های استان هتل‌ها رسماً تعطیل‌شده‌اند.

باید توجه داشت که هزینه هتلداری سرسام‌آور است و این روزها برای تأمین هزینه‌های هتل مجبور به پرداخت هزینه از جیب خودمان هستیم.

بارها به مقامات رسمی برای حل مشکلات درخواست داده‌ایم، عنوان کرد: امیدواریم دولت تسهیلات کم‌بهره به هتلداران بپردازد تا حداقل بتوانیم هزینه‌های جاری خود همچون بیمه، مالیات، هزینه آب و برق، گاز و غیره را پرداخت کرده و از این شرایط نجات پیدا کنیم.

با ادامه داشتن این شرایط تعطیلی هتل‌ها اجتناب‌ناپذیر است و در این صورت شاهد موجی از بیکاری کارکنان هتل‌ها هستیم.

رکود بی‌سابقه در صنف لوازم ‌خانگی

یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی همدان نیز گفت: کرونا وضعیت اقتصادی مغازه‌داران لوازم‌خانگی را تحت تأثر قرار داده و اقتصاد این بخش را فلج کرده است، بازار در رکود به سر می‌برد.

وحید محمودیان بیان کرد: در حال حاضر بازار لوازم‌خانگی نه‌تنها با مشکل اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مواجه است بلکه با مشکلات کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم‌خانگی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

متأسفانه این روزها شرایط بازار لوازم‌خانگی خوب نیست و این تسهیلات نیز تاکنون پرداخت‌نشده است.

بازار پوشاک مشتری ندارد

زند، جوان فروشنده پوشاک با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در بازار پوشاک همدان مشتری تردد چندانی ندارد، افزود: تنها بعضی افراد از بیرون نظاره‌گر ویترین و مغازه هستند و در روز شاید دو نفر یا کمتر از ما لباس بخرند.

در شرایط فعلی نیاز است دولت حمایت مناسبی از اصناف و مشاغل داشته باشد، هرروزی که از مطرح‌شدن موضوع کرونا در کشور می‌گذرد، ضرر زیادی به مغازه‌داران وارد می‌شود.

در پی بررسی بیشتر وضعیت اصناف همدان سری به مسئولان استان زدیم که عضو هیات رئیسه اتاق اصناف همدان بیان کرد: نبود مشتری و وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی بازاریان، آنان را به مرز ورشکستگی کشانده است، از زمان شیوع ویروس کرونا در استان ‌همدان تاکنون وضعیت اقتصادی بازاریآن‌همدان ضعیف شده و از کمبود مشتری رنج می‌برند.

احمد گازرانی عنوان کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۷۰ درصد اصناف همدان دچار خسارات ۱۰۰ درصدی شده‌اند که این اتفاق به خاطر شیوع ویروس کرونا رقم خورده است.

دو ماه پایانی سال و عید نوروز برای هر صاحب صنفی، دوره حیاتی و رونق کسب‌وکار به شمار می‌رود و فرصت‌های درآمدزایی در این روزها با کل سال برابری می‌کند که ویروس کرونا این دوره را از اصناف گرفت.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف همدان به وجود رکود در بازار تا پیش از بروز بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: شیوع این بیماری آن‌هم در روزهای پایانی سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت داشتند رکود حاکم بر بازار را در این کلان‌شهر تشدید کرد.

قول تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به بازاریان و اصناف مختلف داده‌شده ولی متأسفانه تاکنون عملی نشده است.

شرکت‌های خدماتی مانند برق و مخابرات هم با بازاریان ‌همکاری نمی‌کنند، بسیاری از کاسبان به خاطر بازار خراب قادر به پرداخت قبوض شرکت‌های خدماتی نیستند و اخطاریه قطع برای آن‌ها صادرشده است.

بر اساس آخرین بخشنامه، ۱۲ میلیون تومان به واحدهای صنفی آسیب‌دیده و ۱۶ میلیون تومان به واحدهای تعطیل‌شده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا به ازای هر نفر شاغل بیمه‌شده تخصیص داده‌شده است، این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و ۲۴ ماه بوده و تا مهرماه تنفس دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف همدان از بازاریان به‌عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی یادکرد و گفت: اصناف در بحران‌های مختلف ازجمله سیل و زلزله کمک‌های نقدی و غیر نقدی زیادی داشته‌اند و اکنون زمان آن رسیده که دولت از اصناف حمایت و پشتیبانی کند در غیر این صورت بازاریآن‌همدان با ورشکستگی مواجه خواهند شد.

از مردم می‌خواهیم با استفاده از ماسک و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی وارد مراکز خرید شوند، ورود افراد بدون ماسک به داخل فروشگاه‌ها ممنوع است.

کد خبر 537219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha